Wszyscy razem (Wydawnictwo SQN)

"Wszyscy razem" kolejność opowiadań w antologii:

  1. Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny) – „Wszyscy razem”
  2. Aneta Jadowska – „Szwedzkie porządki pośmiertne”
  3. Jakub Małecki – „Modlitwy do strzaskanego kamienia”
  4. Zuzanna Sus – „Hiobowa (Opo)wieść”
  5. Andrzej Betkiewicz – „Ostatnie żniwa”
  6. Przemek Corso - „Opętany”
  7. Marcin Okoniewski (Okoń w sieci) – „Alberta ci doradzi”
  8. Grzegorz Gajek – „Boginiak”
  9. Joanna W. Gajzler – „Diabła za rogi”
  10. Karolina Kozłowska (Karateusz) – „GuideOfThe?Past”
  11. Mika Modrzyńska – „Konsekwencje podrywania lasek spoza swojej ligi na przykładzie procesu leczenia wilkożwactwa”
  12. Piotr Mąka (The Bookking) – „Za płotem”
  13. Ewa Mędrzecka (Cat Vloguje) – „Tego nie było w planach”
  14. Konrad „Kaftann” Misiewicz – „Sen domu babci”
  15. Daniel Muniowski (Strefa Czytacza) – „Oszczędności”
  16. Marcin Świątkowski – „Las Falkenrott”
  17. Katarzyna Podstawek i Katarzyna Rutowska – „Białe miraże”
  18. Justyna Sosnowska i Robert Jasiak (Wspieraj kulturę) – „Zakon Ostatniego Słowa”
  19. Adam Szaja (Smak Książki) – [brak tytułu]
  20. Milena Wójtowicz – „Czupas”
  21. Marcin Mortka – „Smok, dziewica i salwy burtowe” (współpraca: Nikola Mańdok / Doktor Book)
Trochę mi zeszło z przeczytaniem całości, bo minęło aż pół roku od wydania tej antologii - w tym poście obiecałam zaktualizować wpis. Co też niniejszym czynię. Czemu tak długo mi zeszło? Po tym, jak wgrałam ebooka na mój stareńki niedotykowy czytnik, po prostu zajęłam się wszystkim innym, tzn. audiobookami w telefonie na Storytel (na który składamy się w 3 os.), ebookami na Legimi (do którego kod udostępnia mi biblioteka miejska za darmo) i kupiłam sobie tablet Lenovo jakiś najtańszy tylko po to, by nie ślepić Legimi i youtube w telefonie. Czytnik poszedł w odstawkę, ale ostatnio przydał się, gdy godzinami czekałam pod gabinetami lekarskimi w moim trwającym od marca maratonie walki z nfz i nie tylko. Tak też dopiero w czerwcu zaczęłam czytać "Wszyscy razem".

Jakaż to była nierówna antologia. Zawsze popełniam ten błąd, że nastawiam się nie wiadomo na jakie dobro, by dostać później teksty różnej jakości, co skutkuje zawodem - bo chciałam najlepsze, głupia ja. Do takiej antologii to wiadomo, zgarniają jak leci, co mi panie dasz, a w tym przypadku SQN wziął nie tylko własnych autorów, ale też instagramerów i wyszło... no źle wyszło xd bez urazy, niektórzy nie powinni pisać. Parę razy już zaznaczałam, że sporo jest ludzi na ig, którzy mają zasięgi i obserwujących, ale ich notki o przeczytanych lekturach są takie sobie. Czy takie osoby powinni być brane do antologii? Nie wiem, niech każdy oceni po swojemu. Czasem fanowskie inicjatywy owocują dobrze, a czasem dostajemy teksty, które nic nie wnoszą, o niczym nie opowiadają...

Te, które mi się podobały:

  • Marcin Mortka – „Smok, dziewica i salwy burtowe” (współpraca: Nikola Mańdok / Doktor Book) - najlepsze opowiadanie w antologii, Marcin Mortka po prostu porywa czytelnika do swojego świata. Każdemu życzę takiej przygody, dużych emocji i świetnej zabawy.
  • Milena Wójtowicz – „Czupas” - więcej nienormatywnych, jak zawsze ze smakiem.
  • Aneta Jadowska – „Szwedzkie porządki pośmiertne” - Witkacy i upiór w piwnicy.
  • Mika Modrzyńska – „Konsekwencje podrywania lasek spoza swojej ligi na przykładzie procesu leczenia wilkożwactwa” - o tym tekście wspominałam przy okazji "Welesówny".
  • Joanna W. Gajzler – „Diabła za rogi”
  • Przemek Corso - „Opętany” 
  • Grzegorz Gajek – „Boginiak”
  • Marcin Okoniewski (Okoń w sieci) – „Alberta ci doradzi” 

Te, które są dla mnie nijakie:
  • Justyna Sosnowska i Robert Jasiak (Wspieraj kulturę) – „Zakon Ostatniego Słowa” - toruński zakon opanowany przez wampiry. Opowiadanie urywa się na niczym. Jaki był cel tej nowelki?
  • Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny) – „Wszyscy razem” - absolutnie nie rozumiem, czemu otwiera tę antologię. Historia człowieka, któremu teleportacja na księżyc namieszała w życiu, w otwarciu dowiadujemy się, że stracił syna przez brak kopii zapasowej i bezduszne przepisy korporacji, a kopia zapasowa reszty rodziny stanowi ich wersję sprzed lat.
  • Jakub Małecki – „Modlitwy do strzaskanego kamienia”, Zuzanna Sus – „Hiobowa (Opo)wieść” oraz Andrzej Betkiewicz – „Ostatnie żniwa”- trzy opowiadania, jakich istnieją setki. Historie o samotności mężczyzny, niepełnosprawnej adwokatce i poświęceniu matki. Nihil novi, quo vadis, why just why? Podobnie myślę o poniższych:
  • Karolina Kozłowska (Karateusz) – „GuideOfThe?Past”
  • Adam Szaja (Smak Książki) – [brak tytułu]
  • Piotr Mąka (The Bookking) – „Za płotem”
  • Ewa Mędrzecka (Cat Vloguje) – „Tego nie było w planach”
  • Konrad „Kaftann” Misiewicz – „Sen domu babci”
  • Daniel Muniowski (Strefa Czytacza) – „Oszczędności”
  • Marcin Świątkowski – „Las Falkenrott”
  • Katarzyna Podstawek i Katarzyna Rutowska – „Białe miraże”


Komentarze