Garść książek i filmów #11

Ponad 5 tygodni zdychania, stąd przerwa w postowaniu, wybaczcie. Powolutku wracam do życia xd


Hobit, abo tam i nazŏd

To zasługa Heda, że sięgnęłam po śląski przekład "Hobbita" J. R. R. Tolkiena. Moja biblioteka co miesiąc wydaje kod na Legimi, więc mogłam czytać sobie za darmo ten wspaniały przekład. Myślę, że dzieje wyprawy Bilba znane są większości fanów fantasy, także nie będę tu reklamować tej książki. Podlinkuję za to kanał Heda, przy okazji jego gościnny występ u Niklausa Pierona oraz kolegę Heda z TZO, Arasza, którego uwielbiam oglądać:

OneCoin. Kobieta, która oszukała świat

Storytel lubi podrzucać mi propozycje, przez co moja lista audiobooków do wysłuchania nie ma końca. Jedną z takich pozycji była książka o bitcoinach - nigdy się tym tematem nie interesowałam, ale postanowiłam dać szansę "OneCoin. Kobieta, która oszukała świat". Bitcoiny to waluta wirtualna, która powstała głównie po to, by bogacze z Azji mogli omijać obostrzenia i wywozić pieniądze poza granice swojego kraju. Oczywiście, temat upraszczam, ale dla laika takiego jak ja, to wyjaśnienie wystarcza do zrozumienia podstawowych mechanizmów i wydarzeń związanych z tym rynkiem. Audiobook jest bardzo krótki (jakieś 5h?) i przełożony z języka bułgarskiego na polski opowiada historię Ruji Ignatovej, twórczyni OneCoina, która pewnego dnia wsiadła na pokład samolotu i zniknęła...


Catherine de Medici: Renaissance Queen of France

Katarzyna Medycejska, królowa i regentka Francji w czasach, gdy na tronie angielskim zasiadała Elżbieta I, zasłynęła jako trucicielka i prowokatorka masakry hugenotów. Wznowienie książki Leonie Friedy ma na okładce aktorkę odgrywającą główną rolę w serialu Starz "The Serpent Queen". Serialu nie widziałam, jedynie trailer. Zdecydowałam się na wysłuchanie tego bardzo długiego audiobooka dlatego, że lubię historię Medyceuszy, renesans i dworskie intrygi. Byłam bardzo zaskoczona, jak autorka stara się w bardzo skrupulatny sposób przedstawić tło polityczne i kulturalne, które wpływały na życie oraz decyzje Katarzyny Medycejskiej. Oprócz cytowanych listów samej królowej, czytamy także o doniesieniach posłów i szpiegów innych państw, którzy maczali palce w machinacjach na dworze francuskim. Fascynująca lektura "Catherine de Medici: Renaissance Queen of France" nie stara się wybielić ani oczernić francuskiej królowej, która prawie została teściową Elżbiety I, a jedynie ukazuje obraz kobiety z kupieckiej rodziny zaplątanej w pajęczynę spisków i morderstw.


Dzień Próby Doli

Ebook tego opowiadania był do kupienia w SQN Store za 10 zł z okazji zaangażowania się Marcina Mortki w akcję Kulturalni i klimatyczni. Krótka nowelka przedstawia cierpienia Edmunda, którego wizyta kapłana skłania do ucieczki z domowych pieleszy karczmy w głęboki las. Oczywiście, nie zabrakło Żychłonia, Gramma, Zwierzaka, Urgo i Eliaha. 


Splendid + Dancing At Midnight + Minx (The Splendid Trilogy)

W ramach relaksu, sięgnęłam po audiobooki trylogii "Splendid" Julii Quinn, autorki serii o Bridgertonach (które to książki są o niebo lepsze niż serial). XIX-wieczna Anglia i salony. Trzy młode kobiety nie próbują na siłę znaleźć sobie męża, jak mogłoby się wydawać jest celem każdej młodej debiutantki w podróbkach nowel Jane Austen. Emma nie szuka męża (chce prowadzić przedsiębiorstwo przewozowe ojca), Belle pragnie tylko odpocząć na wsi, a Henry zarządza farmą i majątkiem. Julia Quinn ma ten dar tworzenia tak żywych bohaterów, że zarówno portrety jej damskich, jak i męskich postaci są szalenie ciekawe i angażujące emocje czytelnika. Można się wzruszyć samotnością i przytłaczającą tęsknotą Henry, uśmiać z przygód Emmy, czy kręcić z niedowierzaniem głową przy pomysłach Belle. Najbardziej podobała mi się trzecia część trylogii - czy to ze względu na zjawiskowe, zielone pola Kornwalii, czy też osobę Dunforda.


Ostatnio zapętloną słucham Eivør - Trøllabundin:

Komentarze