MP: garść książek #2

Podejmując próbę powrotu do pisania na blogu, zebrałam poniżej krótkie notki o ostatnio przeczytanych książkach. Zapraszam i życzę miłej lektury : ]

Brakująca połowa dziejów - Anna Kowalczyk

Wysłuchałam audiobooka, ale chyba w empik go jest też ebook (a można przetestować apkę przez 30 dni za darmo, w salonie dają kod i na reddit książki też ktoś kiedyś wrzucił ten kod). Czyta Ewa Abart, jedna z moich ukochanych lektorek. O Annie Kowalczyk niewiele wiem, prócz tego, że jest blogerką. Autorka wykonała mrówczą pracę i warto docenić jej wysiłek, bo zebrała naprawdę wiele ciekawych faktów dotyczących kobiet, których brakuje na lekcjach historii. To nie tylko opowieść o emancypacji, ale i o roli kobiet w różnych aspektach życia: na wojnie, w oświacie, religii, życiu powojennym. O tym, o czym nie mówi się w podręcznikach, bo jest to wiedza zbędna naszemu programowi nauczania - bo kobiety nadają się tylko do garów, wiadomo. A patriarchalne podejście do nauki historii odbija się na ambicjach młodych kobiet i jak każecie dzieciom narysować przedstawiciela nauki, to rysuje mężczyznę w kitlu. Smutne, ale prawdziwe. Ogromny szacunek dla autorki za odwagę napisania tej ważnej książki, którą powinien przeczytać każdy.

Gdybym miała nieskończoną ilość miejsca na półce, kupiłabym. A tak to na pewno sprawię komuś na prezent. Link do książki w bazie lc: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4865991/brakujaca-polowa-dziejow


Bluzgaj zdrowo. O pożytkach z przeklinania - Emma Byrne

Ciekawi mnie angielski audiobook, ale nie ma go chyba na Storytelu. Ja tę książkę czytałam w ebooku i słuchałam w polskim przekładzie na empik go, czyta niezastąpiona Ewa Abart. Pisarka zebrała badania nad rolą przekleństw w naszym życiu: o funkcjach i dysfunkcjach mózgu, o chorobach, o niemocy, o tym jak przekleństwa budują więzi w pracy i o tym, że kurwić jest zdrowo i należy, bo soczyście wyrażone emocje poprawiają nasze życie. Serio. 

Tylko ciekawi mnie metodologia badań, bo Janina Bąk mnie nauczyła, że próby badawcze można skopać, więc przydałoby się rzucić okiem na zaplecze. Niemniej, warto przeczytać i warto kupić na prezent. Link: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4851166/bluzgaj-zdrowo-o-pozytkach-z-przeklinania


Beneath the Moon: Fairy Tales, Myths, and Divine Stories from Around the World - Yoshi Yoshitani

Heh, sama dodałam tę książkę do bazy lc. Yoshi Yoshitani pracowała dla Disneya, DC Comics, Vault, Image, Dreamworks, Netflixa. Narysowała karty tarota, komiksy, ale ta książka to zbiór baśni, mitów i legend ze wszystkich regionów świata. Piękna i zjawiskowa kolekcja opatrzona ilustracjami Yoshi, które czasem są wzruszające, a niekiedy niepokojące. Zapytacie, jak na nią trafiłam. Jedna z youtuberek ASMR pokazywała ten tarot i tę książkę, a ja może i na tarocie się nie znam, ale zafascynowały mnie ilustracje. PS. ASMR rewelacyjnie sprawdza się na ukojenie nerwów w pracy.

Książka zakupiona, stoi na półce, w PL chyba jej nie ma, ale można zamówić zza oceanu. Link: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5073124/beneath-the-moon-fairy-tales-myths-and-divine-stories-from-around-the-world


Kōmisorz Hanusik - Marcin Melon

Trzeba znać śląski, chociaż podstawy, żeby rozróżniać co jest czym, bo cała książka napisana jest po śląsku. Piyrwszy kryminał/horror/thriller ze elymyntōma fantasy we ślōnskij godce - tak zaczyna się opis tego przezabawnego zbioru opowiadań o komisarzu Hanusiku. Znajdziemy tu 11 baśni, bo tak bym je nazwała, w których każdy potwór nawiązuje do ludowych bajań i rodzimej mitologii. Jak nauczyć się śląskiej gwary? Najlepiej od Ślązaków, ja za dziecka miałam sąsiadów u babci, którzy mówili tylko we ślōnskij godce. Można też z internetów: https://img.joemonster.org/i/2013/12/slask01.jpg, ale warto wbić sobie do głowy najważniejsze słówka czy zwroty, że pokapować, co je pieruńska hexa, co bydzie pańboczek, a co pitło z luftem...

Warto przeczytać, warto na prezent. Link: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/233296/k-misorz-hanusik

Komentarze