Se-kohlandczycy

Kopia mojego artykułu z meekhańskiej wiki

Mieszkańcy Wielkich Stepów, głównie plemiona koczownicze zjednoczone przez Yawenyra, Ojca Wojny. 

Wojna z Imperium Meekhańskim
Stutysięczna armia koczowników dowodzona przez Ojca Wojny zaatakowała Imperium Meekhańskie około 30 lat przed rozpoczęciem wydarzeń rozgrywających się w opowiadaniach z dwóch pierwszych tomów cyklu.

Oddziały zbrojne
Jeźdźcy Burzy zwani też Błyskawicami to średnia jazda Se-kohlandczyków, uznawana za elitarną. Jest używana uniwersalnie, często jako ochrona Źrebiarzy.

A'keer jest oddziałem wojskowym w armii liczącym od stu dwudziestu do stu pięćdziesięciu jeźdźców.

Kult Pana Burz
Plemiona zamieszkujące Wielkie Stepy czczą Gallega.

Jeźdźcy Burzy służą m.in. jako zbrojne ramię Pana Burz przez co są zobowiązani do ochrony ludzi przed siłami zła.

Magia plemion koczowniczych
Źrebarze, plemienni szamani i Sahredey posługują się magią nieaspektowaną. 

Źrebiarze potrafią wyrwać ducha z ciała i okiełznać przez niego Moc, ale sami nie są zbyt wrażliwi na duchy, które są wokół. 

Sahrendey ciągną za sobą duchy przodków, tych, którzy nie odeszli do Domu Snu, i budują z nich kordon ochronny wokół swojego obozowiska.

Pojęcia i terminy plemion
Amenray – sahr. wódz rodu.
Ueneya – sahr. żona wodza rodu, obecnie Saonra Womreys.
Maneya – sahr. niewolnica.
Sawenja – se-koh. zwierzę schwytane w walce, łup.
Maii – se-koh. pieszczoch, rzecz, własność.
Amneyho – se-koh. koński nawóz.
Gabealeo – se-koh. parszywy kozioł.
Rozmawiająca z Przodkami (Saonra Womreys) – wśród plemion Sahrendey tytuł osoby potrafiącej nawiązać kontakt z duchami opiekuńczymi rodu poprzez rzeźbiony słup podtrzymujący namiot.
Maleyh – grupa około trzydziestu wojowników, podstawowy oddział plemion Sanderey.
Członkowie społeczności
Yawenyr – Ojciec Wojny.
Saonra Womreys – żona Amureha Womreysa.
Amureh Womreys – przywódca Wilków.
Tsaeran-kor-Lamery – uzdrowicielka.
Sowynenn Dyrnih – Syn Wojny.
Amanewe Czerwony – Syn Wojny.
Kaileo Hynu Lawyo – Syn Wojny.
Kyh Danu Kredo – Syn Wojny.
Zawyr Heru Lom z Klahhyrów – Syn Wojny.
Plemiona Sahrendey - plemiona podległe Amanewe Czerwonemu.
Glyndoi – jedno z plemion Sahrendey, rodzinne plemię Amanewe Czerwonego.

Niebo ze stali. Opowieści z meekhańskiego pogranicza
Do Keyli wiszącej na hakach przychodzą duchy Sahredey i Verdanno, które nie odeszły do Domu Snu. Opowiada o tym Saonra Womreys w obozie Wozaków:

Wisiała tam tak długo, aż rodowe duchy Sahrendey przyszły do niej. Były ciekawe, kogo wychowało Imperium. Ciekawe, czy płacze nad grzechami swoich przodków. Chciały zobaczyć jej ból. A potem... zaczęła się walka i przyszły wasze duchy, poległych wojowników, i coś się zamieniło. Nie wszystkie odchodzą do Domu Snu, te, które mają coś ważnego do zrobienia, zostają... I po raz pierwszy, odkąd opuściliście wyżynę, duchy Sahrendey i Verdanno spotkały się w jednym miejscu. Pod trójnogiem, na którym umierało dziecko. (...) rodowe duchy nie przychodziły do rzeźbionych słupów, choć czekaliśmy. I znów rodził się w nas gniew. (...) Dotknęłam jednej z żerdzi i one do mnie przyszły. Duchy. I pokazały mi prawdę. 

Komentarze